Wednesday, November 12, 2008

Amoral?!

Dincolo de conceptele de bine si rau, deasupra moralitatii - de data asta nu pot fi de acord cu prietenul meu Freddy (Nietzsche), locul asta nu este nici macar pentru supraom, ci este rezervat unei eventuale divinitati.

Sunt constient ca am intrat destul de abrupt in subiect, dar nu vad alta cale. De o explicatie preliminara insa este nevoie, si anume ca prin morala, in cele ce urmeaza, nu o voi denumi pe cea crestina (sau o morala asociata cu oricare alta religie) sau pe cea relativ unanim acceptata de societate (a se vedea si ce spuneam, mai demult, despre zeitgeist). Ma refer la o morala strict personala, in stransa legatura cu sistemul de valori al individului - morala care, intr-o forma sau alta, nu cred ca are cum sa lipseasca.

Principalul argument in sustinerea acestei ultime afirmatii este aparent stupid, si anume ca o alegere care nu se bazeaza pe o oarecare idee de bine si rau nu are cum sa fie facuta, altfel decat aleatoriu. E evident absurd sa ne gandim ca ar putea exista o persoana care sa actioneze complet la voia intamplarii de fiecare data (mai ales ca de multe ori intamplarea este doar o masca pentru o decizie la nivelul subconstientului), dar chiar presupunand ca e posibil, trebuie ca alegerea de a actiona intotdeauna random sa fi fost facuta, in the first place. Si asta, va vine sa credeti sau nu, ar fi fost o alegere morala.

"Cum adica?" one might ask... "Unde ar intra moralitatea aici?". Pai am spus aproape din start - ma refer la o morala personala. Un bine pus de individ acolo unde vrea, sau un bine oferit pe tava individului incapabil de a misca un munte atat de impozant. Morala e si ideea de viata a canaliei (cum e adeseori numita) care face orice pentru a-i fi bine si nimic altceva, precum si cea a persoanei care se uita pe sine pentru a-i ajuta pe ceilalti. Moral e si cel care face numai ce ii spune societatea, precum si cel care face, pe cat posibil, fix invers. In final, moral e chiar si cel care, in mod ideal, face numai ce simte, indiferent de influentele exterioare.

Desigur, toata lumea are momente in care, dintr-un motiv sau altul, alege o cale care, in general, nu i s-ar potrivi. Dar nici macar in aceste scapari punctuale nu-si face loc amoralitatea, pentru ca in momentul in care sunt constientizate devin pur si simplu greseli, deci decizii care contravin sistemului de valori, deci imorale.

Si totusi, de ce acest joc cu notiuni si prefixe? De ce nu ma multumesc cu definitia urmatoare:
morală - MORÁLĂ, morale, s.f. 1. Ansamblul normelor de convieţuire, de comportare a oamenilor unii faţă de alţii şi faţă de colectivitate şi a căror încălcare nu este sancţionată de lege, ci de opinia publică; etică.
care implica in mod evident si posibilitatea existentei omului amoral?

Raspunsul e simplu: nu vad niciun motiv pentru care morala sociala sa fie deasupra sistemului de valori personal. Mai mult, sunt convins ca ansamblul normelor de convietuire etc. face mai mult rau decat bine unui individ suficient de puternic pentru a-si "confectiona" singur acest sistem de valori.

2 comments:

Părintele Filipache said...

Reformulând chestiunea ta în termeni teologici propriu-zişi, problema este următoarea: liberul arbitru pe care ni l-a dăruit Doamne-Doamne presupune o permanentă stare de veghe (aka orice alegere pe care o facem e morală, deci să fim alerţi) sau responsabilitatea majoră pe care am dobândit-o se manifestă doar în anumite puncte cheie (aka dacă aleg sa beau berea din pahar sau din sticlă nu e ceva esenţial)?

Subtilă afirmaţia legată de "alegerea de a actiona random", încerci să bagi în valiza moralităţii tot ce mişcă, dar nu sunt sigur că aş merge pe o direcţie atât de puritană, aş prefera să cred că Doamne-Doamne ne-a lăsat momente în care să săpăm gropi în nisip fără vreun scop aparent.

O problemă tangenţială discursului tău este fundamentarea moralei, poate mai importantă decât dezbaterea domeniului acţiunii morale. Fiindcă la sfârşitul jocului, o morală individuală are în cel mai bun caz aceeaşi fundamentare *raţională* ca o morală colectivă: zero. Asta dacă nu invocăm, la fel ca Augustin, puterea tradiţiei, care înglobează înţelepciunea generaţiilor trecute, caz în care ieşi într-un uşor dezavantaj (piticii pe umerii uriaşilor văd mai departe decât piticii singuri).

Phaedrus said...

Heh, dragut ce zici tu acolo.
La prima intrebare n-as avea ce sa raspund, in afara de faptul ca, daca alegerea de a bea bere din sticla sau pahar se face din anumite motive, poate fi o exprimare a ceva esential.
Apoi, acea valiza a moralitatii e una propusa de mine, nu incerc sa largesc definitia teologica sau de dictionar, atata ca unele limite mi se par artificiale.
In final, sa zicem ca m-a amuzat ce spui tu despre fundamentarea rationala a moralei - depinde ce intelegem prin "rational". Unii ar putea spune chiar ca morala colectiva este unica rationala, pentru ca are ca scop final functionarea perfecta a colectivitatii.